Jozi 2.0

27 juli 2017 - Johannesburg, Zuid-Afrika

Beste volgers,

Gisteren hebben wij onze reis naar Jo’burg weer hervat met een historische dag, de ochtend begon met felicitaties voor de jarige Ronald. Na het ontbijt vertrok de reis naar Constitution Hill, dit is een oud fort in Johannesburg . Tijdens de apartheid werd dit fort gebruikt als gevangenis en sinds 2004 heeft het hooggerechtshof zich hier gevestigd. We starten met een bakje koffie of fris boven op de Hill. Om 11.00 uur begon onze tour met een introductie film. Hierna bekeken we Celblok 4, deze cellen waren bedoeld voor 30 man, maar door teveel gevangen werd het al snel 60 man per cel. Hier werd uitleg gegeven over de slechte hygiëne en rangorde van de gevangenen. De hoogste in de rangorde hadden de beste plaatsen met meeste slaapplaats en -spullen, de laagste lagen naast de meestal verstopte wc. Deze moesten zij dan ook ontstoppen met eigen handen en voeten. De tour vervolgde naar de binnenplaats, hier aten en deden de gevangen hun was. Hier werd ook duidelijk dat de apartheid niet stopte bij de gevangenisdeur. Blanken kreeg meer en beter voedsel dan de kleurlingen en donkeren. Waarop de kleurlingen weer beter voedsel kregen dan de donkeren, zij kregen vaak verrot voedsel. Deze verschillen waren ook van toepassing op de slaapspullen. Verder op de binnenplaats waren er 8 douches voor 2000 man. Deze douches gingen per cel een half uur aan. Meestal 1x per week maar soms ook weken en maanden niet. Er werd door de douches gerend zodat iedereen een beetje water en zeep kreeg. Vaak niet genoeg water om het zeep mee af te spoelen, waardoor dit weken en soms maanden bleef zitten. Als oplossing gingen de mensen zich af spoelen met toiletwater. Aan de achterkant van de binnenplaats waren de isoleercellen, hier was duidelijk te zien hoe de mensen hier gemarteld werden.  Ook waren er nog cellen waar de gevangenen apart zaten, hier verdwenen vele mensen. Er werd gezegd dat mensen hier zelfmoord pleegde, maar met eigen ogen was te zien dat dit onmogelijk was door het hoge plafond. Na de tocht door de gevangenis gingen we verder naar het nieuwe gebouw het hoge gerechtshof. Dit was een zeer mooi gebouw. Dit gebouw is voor een merendeel gebouwd met stenen van het oude fort. Dit was tevens het einde van de tour.

Na de tour zijn we gaan lunchen in Melville een betere wijk in Jo’burg, waar Anke en Maarten hun eigen huis hebben. Na een lekkere hamburger waren we rond 15.00 uur weer terug in de Convent. Iedereen was moe dus werd er even uitgerust. Om 17.00 uur zijn we naar het project gereden om hier te eten. Eerst hebben we in de boardroom een schilderij opgehangen van Abantwane Belanga met onze foto’s. Ook werd er stil gestaan bij de verjaardag van Ronald. Na het eten was er nog gezelligheid met de medewerkers van het project die nog aanwezig waren. Onder het genot van een biertje en muziek werd er nog gedanst in de eetzaal. Hierna waren we rond 20.30 uur weer terug in de convent, hier werd door Ronald een niet prinselijke oorkonde uitgereikt aan ons en Maarten en Anke. Voor de jarige Ronald en de vandaag jarige Hugo hadden Anke en Maarten nog een cadeautje. Na het uitpakken hiervan werd er nog gekletst onder het genot van een biertje of wijntje.

Nu komt het einde van de reis helaas erg dichtbij……