Lunch in de township

12 juli 2017 - Johannesburg, Zuid-Afrika

Beste volgers van onze reisblog, hierbij weer een berichtje van onze verrichtingen in Zuid-Afrika.

Remy,Wesley en Janou begonnen hun “Werkdag” iets vroeger dan de laatste dagen. Ze hadden een afspraak met onze house mate Sarah om samen met haar de lokale taxi naar het project te nemen en haar te begeleiden met het ophalen van de dames die vanuit de townships naar het project komen voor hun dagactiviteit bij Kopanang. Een hele onderneming hoorden wij achteraf. Met 25 personen in een klein taxi busje, een aparte ervaring.

Aangekomen op het project starten onze jongste reisgenoten met de ochtend gymnastiek samen met de Afrikaanse jeugd en bezoekers van Global Exploration uit Echt. Hierna werd er gestart met ons programma van vandaag. Janou ging met Anke op internet zoeken naar kaartjes voor een echte Zuid-Afrikaanse rugby wedstrijd, Wesley en Remy gingen verder met graafwerkzaamheden voor hun project (het plaatsen van de ballenvangers) en Ronald, Johan en Hugo vertrokken naar de bouwmarkt voor het aanschaffen van de materialen voor onze klussen.

De jeugd van Global had voor vandaag een wandeling door het township op het programma staan. Onze gezamenlijke lunch voor vandaag staat gepland in een safeparc dit is een pleintje midden in de township omheind door een hekwerk, waar de jeugd kan spelen en gebruik kan maken van sanitaire voorzieningen (indien klaar ……).

Rond 13.00 uur reden we samen met Anke en enkele social workers naar de township om daar samen onze lunch te nuttigen. Mijn eerste ervaring met een township, met uitzondering van Ronald die deze ervaring reeds enkele malen beleefd heeft, was behoorlijk heftig……

Om te zien hoe deze mensen moeten wonen onder zeer primitieve omstandigheden hakte er wel even in. Ondanks deze indrukken smaakte de klaargemaakte lunch wederom prima.

Na terugkomst op het project maakte we onze laatste klusjes van vandaag af. Remy en Janou hebben samen met de Afrikaanse jeugd nog wat Afrikaanse muziek geoefend inclusief trommelwerk. Wie weet wordt wel de basis voor een nieuwe carnavalsslager van de  “struukedukers” ………..

Na twee dagen ons avondeten bij Sithand'Izingane te hebben genuttigd, zijn we vanavond naar Carnival Mall gereden om te gaan eten bij Capucino’s.

Tot morgen, groet Hugo.

1. Rob kraus:
    12 juli 2017
    Wij geloven dat jullie wel genieten zo te zien, ik ben benieuwd hoe het liedje zal luiden van de struukedukers heel veel plezier grt
  2. Henk Kuijpers:
    13 juli 2017
    Manne jullie zijn goed bezig hier kan Ulestraten trots op zijn CHAPEAU
  3. Mietie:
    13 juli 2017
    Wat doen jullie toch goed werk ben trots op jullie Gr
  4. Sjef Molling:
    13 juli 2017
    Geweldig mannen. Het wordt voor jullie een hele ervaring die jullie lang met je meedragen, klasse. Misschien kunnen jullie iets schrijven over de inzet van beiden en met z`n allen een kleine bijdragen leveren. Veul spjaz
  5. Sjef Molling:
    13 juli 2017
    In de regel iets schrijven over beiden, vergat ik de namen van Ronald en Miranda te vernoemen. Zij zetten zich al jaren in voor de noden in Z.Afrika. Ga zo door. Groetjes pappa sjefco
  6. Bernadette:
    13 juli 2017
    Hier even wat gelul van mij hè mannen wat leuk weer wat te horen ik zie dat het goed gaat met jullie van de vlugt bekomen en dan snel aanpoten wat vet ik zie en hoor dat jullie echte mannen zijn maar ik had niets anders
  7. Daniëlle kurvers:
    14 juli 2017
    Wauw, goed bezig mannen.
    Leuk om jullie te volgen, nog heel veel succes
  8. Mietie:
    14 juli 2017
    Werk ze jullie zijn goed bezig