Onze eerste klusdag

11 juli 2017 - Johannesburg, Zuid-Afrika

Het is dinsdagochtend, we kunnen beginnen met klussen. Gisteren hebben we de eerste materialen ingekocht. Bij Sithand'Izingane hebben ze helemaal niets van zaag, boor of schroevendraaier, dus ook worden er diverse gereedschappen gekocht. We beginnen rond de klok van negen met het vervangen van diverse krukken en sloten van de deuren. WC brillen worden aangebracht en WC’s worden vastgezet of lekkages verholpen. Om 10.00 uur is het theetijd, dus even pauze en tijd om met onze nieuwe Zuid Afrikaanse vrienden te babbelen. Het blijkt al gauw lastig om simpele klusjes te doen omdat we niet van alle gereedschappen zijn voorzien. Gelukkig zijn we inventief genoeg, en ook in Zuid Afrika hebben ze duc-tape, en ook nog in alle kleuren.

De WC brillen vallen goed in de smaak bij de kinderen, binnen 10 minuten is de eerste WC bril ondergesc….., geweldig.

Remy, Janou en Wesley bedenken hun eigen klus, ze gaan achter de doelen van het voetbalveld netten aanbrengen zodat de ballen niet in de prikkeldraad terecht komen. Er wordt gestart met het graven van de gaten voor de palen, hard werken in de stenige ondergrond. Als de kinderen na de middag gaan voetballen moeten ze stoppen want de ballen vliegen ze om de oren. Morgen weer verder met dit mooie initiatief.

Hugo, Johan en Ronald houden zich bezig met allerlei kleine klusjes waarvan we zeggen dat deze thuis nooit zolang zouden blijven liggen. We vervangen kranen, vervangen een TL-armatuur, controleren een stopcontact waarvan blijkt dat dit deels is weggesmolten en vervangen de sloten van de computerkasten.

Onze klussenlijst wordt al snel kleiner deze dag, echter er is voldoende te doen de komende weken.Rond een uur of zes eten we samen met de leerlingen van het Connect College uit Echt die met Global Exploration een reis door Zuid Afrika maken.

Tussen al het werk door worden diverse afspraken gemaakt met de jongeren van Sithand’Izingane, er wordt gekeken om samen naar een voetbalwedstrijd en/of een rugbywedstrijd te gaan, een avondje naar een shebeen (allernatief café in township), een wandeling door de township en nog van alles.

Al met al een geweldige eerste klusdag van onze vakantie. Nu zitten we heerlijk buiten (10 graden) te genieten van een pilsje en zijn wat aan het kletsen met Sarah onze Australische housemate.

Groet Ronald

1. Ronald:
    11 juli 2017
    Zo te zien zijn jullie al helemaal ingeburgerd en dat al na twee dagen. Super om te zien. Veel plezier en doe ze de groetjes!!!
  2. Rob kraus:
    11 juli 2017
    Het ziet er geweldig uit we blijven heel graag op de hoogte wat jullie daar klaar spelen veel groetjes van ons
  3. Denise Kraus:
    11 juli 2017
    Fantastisch om te lezen en te zien mannen! Als ik die kids zie krijg ik weer heimwee naar toen..... 10 jaar geleden alweer.... Super sjiek en dankbaar werk wat jullie daar doen, zet m op en geniet ze!!! Dit vergeten jullie nooit meer.
  4. Mietie:
    11 juli 2017
    Wat geweldig werk wat jullie daar verrichten ,toppers
  5. Lilian Jaspar:
    12 juli 2017
    Super mannen wat jullie al de eerste dag hebben gedaan !!! En zeker een ervaring denk ik zo we blijven jullie volgen Veel succes maak ook veel plezier de groetjes
  6. Priscilla:
    12 juli 2017
    Wauw! Geweldig! Wat een ervaring, top wat jullie doen!
    Succes en Geniet er nog van.
  7. Mieke kerkhoffs:
    12 juli 2017
    Geweldig heren met spanning kijk ik iedere dag uit naar jullie verslag
  8. Reen:
    Goed bezig...Heren !
  9. Frans:
    Hallo heren
    TOP!
    heerlijk beeldend zoals jullie je belevenissen verhalen.
    (dat met die wc-bril zien we hier zo gebeuren)
    veel plezier
  10. Bernadette:
    14 juli 2017
    Vandaag 14 juli het is nu 2 dagen rust jullie moeten nu een beetje rust gunnen want er wacht weer een nieuwe week en dan moeten jullie fit zijn hoe is het met jullie zijn jullie kapot van het werken of is het uit te houden daar ik hoop dat alles goed is en nu op naar de wilde dieren maar ik wil iets vragen willen jullie mij een olifant mee nemen het is heel gemakkelijk je smeert een boterham op zijn billen en een boterham op zijn snuit en als ze vragen hebben jullie iets aan te geven dan zeggen jullie maar dat jullie ook niet vragen wat zij op de boterham hebben blablabla wat een onzin