Uitbundige zang en dans bij Sithand'Izingane

21 juli 2017 - Entabeni Game Reserve, Zuid-Afrika

Nogmaals goedemorgen deze mooie morgen,

Eigenlijk hadden we gisteren een bezoek aan Johannesburg gepland, echter toen we hoorden dat bij Sithand'Izingane een bezoek werd gebracht door jongeren organisatie KYP (Kliptown Youth Program) uit Soweto werden de plannen (lekker Afrikaans) omgegooid.

Woensdag waren de kinderen al bezig met het beschilderen van lakens om hun vrienden uit Soweto bij aankomst te begroeten.Donderdagochtend vroeg werd de geluidsinstallatie opgebouwd en alle stoelen en banken buiten geplaatst om een soort theater te maken waar de optredens zouden plaatsvinden.

Voordat er gestart werd zijn Hugo, Johan en Ronald begonnen met de laatste loodjes van de boardroom, deze moest nog geschilderd worden. Een witte plafond en perzik wanden, een niet alledaagse kleur, maar in Zuid Afrika heel normaal. Het schilderwerk zou in etappes gebeuren want bij elk nieuw optreden moesten we natuurlijk gaan kijken.

Na een warm welkom voor de vrienden uit Soweto werd er gestart met het Zuid Afrikaanse volkslied (waar hebben wij dit eerder gehoord ….), daarna een gebed en een motivatiespeech van enkele jongeren. Dit gebeurde met heel veel trots en energie.

Hierna begonnen de optredens die al met al zo’n drie uur gingen duren. Er werd gezongen, versjes voorgedragen, de gumboot dans werd door verschillende groepen gedanst, een groepje deed stijldansen waarbij Remy en Wesley ook nog even hun kunsten mochten (moesten) vertonen. Tussen alle optredens door zette de DJ een dansplaat op waarbij iedereen zijn eigen danskunsten mocht vertonen, van klein (3 jaar) tot groot deed hier aan mee, geweldig om te zien.

Normaliter wordt er om 13.00 uur geluncht, alles was dan ook op de borden geschept, echter de voorstelling duurde tot 14.00 uur waardoor het eten koud gegeten werd, dit maakte echter niets uit omdat het zo gezellig was.

De boardroom was op het einde van de optredens ook klaar, tussendoor kwamen diverse mensen kijken wat we aan het doen waren, het ging van ooh, aah, wauw, beautifull, unbelievable, great en ga zo door. Tussen het werk door hebben allemaal ontzettend genoten van de optredens.

Hierna hebben we in de Convent zelf onze lunch gemaakt en wat genoten van het mooie weer en de tuin. S’avonds zijn we samen met Maarten gaan eten bij de Mad Giant Brewery (jawel deze keer gereserveerd en dus wel plaats), dit is een oude fabriekshal die is omgebouwd tot brouwerij en restaurant. Het eten is een soort tapas van over de hele wereld, de kok maakte voor ons diverse tapas waarvan we genoten hebben, voor sommigen gerechten die ze nog nooit geproefd hadden, echter nu een ervaring rijker zijn.

Ondertussen is het vrijdagochtend en vertrekken we zo meteen naar Entabeni Game Reserve waar we bij de Hanglip Mountain Lodge (Google maar eens ….) twee dagen gaan genieten van een welverdiende safari. Hierover later meer.

Nogmaals goedemorgen, Ronald

1. Ronald:
    21 juli 2017
    Geniet van jullie Safari, zal zeker een beloning zijn voor al dat harde werken. Ben benieuwd wat jullie allemaal te zien krijgen. Veel plezier!!!
  2. Opa Fred en Oma Meike:
    21 juli 2017
    Hallo allemaal, wat was het weer een geweldig verslag van donderdag. En nu maar genieten van de safari. Wij hopen dat jullie de big 5 zien. Veel plezier samen
  3. Claire Smeets:
    21 juli 2017
    Heel veel plezier mannen!!
  4. Lilian Jaspar:
    Weer genoten van jullie verslag !!! Veel plezier
  5. Annemie Roufs:
    21 juli 2017
    Geweldig om jullie reisverslagen te lezen . En geniet van de safari we wachten weer op een verslag .
    Veel plezier .
  6. Jose:
    21 juli 2017
    Wat even geweldige belevenissen allemaal en nu op Safari weet nieuwe indrukkken geniet e r maar allemaal van
  7. HHM Schoffeleers:
    Hebben Johan en Hugo ook de Gumboot gedans dan zullen jullie
    wel pijn aan de ogen hebben. En een fijne safari. Groeten.
  8. Marlies kraus mam tante en vriend van de hele bubs en oma bijna vergeten:
    21 juli 2017
    lekker genieten en mogen jullie heel veel verschillende dieren zien hoofden binnen houden je weet maar nooit groetjes van ons beiden
  9. Maarten:
    21 juli 2017
    Heerlijke dag met de klusjesmannen, en genoten van alle optredens, en natuurlijk het dans debuut van Wesley en Remey met onze meiden. Blosjes op de wangen en een hartverwarmend applaus na afloop. Wat wil je nog meer. Vanmorgen de mannen uitgezwaaid en nu maar wachten op de foto's en de verhalen. Het is zooo gezellig hier, jammer dat het na volgende week weer zo stil wordt in huis.
  10. René van Eijsden:
    21 juli 2017
    Super mannen dat jullie dit allemaal doen.
    Tevens maken jullie reclame voor Stork (aan de foto's van Joep te zien)
    Keep om going.

Groetjes René
  11. Mietie:
    22 juli 2017
    Leuk om jullie verslag te lezen ik geniet een beetje met jullie mee
  12. HHM Schoffeleers:
    23 juli 2017
    Hallo wat een mooie fotos maar een springt er bovenuit
    die van de kuutebieters die zal wel in heel Afrika te bewonderen
    zijn. Groeten.