Jozi, Jo'burg, Johannesburg

25 juli 2017 - Johannesburg, Zuid-Afrika

Goedenavond lezers,

Vandaag zijn wij de stad Johannesburg ingedoken. Vroeg in de morgen vertrok de auto richting het Apartheid Museum, hier aangekomen begon het avontuur. De entreekaartjes werden door Ronald uitgedeeld hierop stond in welke huidskleur je werd ingedeeld, of je had Blanken of Niet blanken. Allebei hun eigen ingang zoals het ook was in de apartheid, hier werden de rassen gescheiden. Ook hadden de “blanken” de luxere ingang dan de “niet-blanken” die een trap hadden. Binnen gekomen in het museum waren er verschillende toeren die er gemaakt konden worden. Een tentoonstelling was helemaal toegewijd aan Nelson Mandela, hier zijn wij begonnen, dit was zeer indrukwekkend. Je zag alles wat hij heeft meegemaakt van zijn geboorte tot zijn dood. Met als hoogtepunt zijn vrijlating op 11 februari 1990 na 27 jaar gevangenschap. Daarnaast was er nog een tentoonstelling over de apartheid in het algemeen. Wat we hier zagen was niet te beschrijven, mensen die om verschillende redenen zijn vermoord. Voornamelijk om politieke redenen of op basis van huidskleur, helaas mocht er in het museum geen foto’s worden genomen.

Na deze zeer indrukwekkend belevenis zijn we verder gereden naar South West Township in de volksmond Soweto. Onderweg naar Soweto zijn we langs twee stadions gekomen genaamd Soccer City Stadium (WK finale 2010) en het Orlando Pirates Stadium ( een van de beste teams van het land). Aangekomen in Soweto hebben we de auto geparkeerd bij het Hector Pieterson Memorial. Hector Pieterson is tijdens een opstand neergeschoten door de politie, hij was nog maar 12 jaar jong. Na het bezichtigen van dit plein zijn wij doorgelopen naar het huis van Nelson Mandela op  8115 Orlando West in Soweto, hier heeft Nelson Mandela met zijn gezin doorgebracht vanaf 1946 tot 1961 waarna hij is gaan onderduiken. Na het bezichtigen van het huis hebben wij geluncht verderop in de straat. Helaas leek dit erg veel op Valkenburg, puur massatoerisme. Tijdens het bezoek hier werden er de nodige souvenirs gekocht, waarna de reis verder ging na Ellis Park Stadium (historisch rugby-voetbal stadion), ook hier natuurlijk even de nodige foto’s gemaakt.

Daarna werd er een korte koffiepauze ingelast in Parkview iets verderop bij Ellis Park.

We zijn geëindigd op Nelson Mandela Square, een groot winkelcentrum met restaurants. Eerst werd het winkelcentrum bezichtigd waarna we een foto hebben gemaakt bij het standbeeld van Nelson. Na de foto hebben we heerlijk gegeten bij The Butcher.

Nog even wat drinken en napraten in de Convent waarna we gaan slapen en onze reis verder gaan uitstippelen.

Sawubona, fyn aand

Wesley en Janou

1. Lilian Jaspar:
    25 juli 2017
    Mannen alweer een indrukwekkend dag zo te lezen !! Heel veel plezier nog voor de rest van de week gr Lilian
  2. Jo Brouwers:
    26 juli 2017
    Goedemorgen mannen en speciaal Ronald. Hiep hiep hoera, van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Geniet van deze dag en maak er weer een mooie dag van. Groetjes Wies en Jo
  3. Theo Daamen:
    26 juli 2017
    Geweldige ervaring die jullie mogen opdoen. Sjiek om het te lezen.
    Groet, Theo
  4. Henk Kuijpers:
    26 juli 2017
    Geweldige mooie ervaring voor jullie allemaal geniet nog deze maand en en Ronald van harte gefeliciteerd
  5. Sjef Molling:
    26 juli 2017
    Ronald H.G met je verjaardag. Laat je vandaag maar verwennen door de jonkies. Ook gefeliciteerd met dit geweldig evenement.
  6. Bernadette:
    26 juli 2017
    Ronald van harte gefeliciteerd met je verjaardag en een dikke kus en knuffel van mij
    Speciaal voor jou en ook niet vergeten de andere jongens van de klup wil ik heel veel groeten en kusjes geven Jongens geniet nog heel goed deze dagen samen wand het is toch om nooit te vergeten zo iets mee te maken Mechien voor de 2 keer betaalbaar mannen tot gauw kkkkuuuussssssss
  7. Peter:
    Ha Guy's,

Hartstikke leuk. Geniet ervan.
  8. Jo Brouwers:
    27 juli 2017
    Goedemorgen mannen. Weer een mooie speciale dag. Vooral voor Hugo. Van harte gefeliciteerd Hugo. Geniet in Zuid Afrika van je verjaardag en laat je een beetje verwennen. Groetjes Wies en Jo
  9. Theo Daamen:
    27 juli 2017
    Hugo, van harte gefeliciteerd met je (51ste) verjaardag.
    Kuutebieters: riet um eine bie, ha,ha,
    Groeten aan allen.
  10. Rob kraus:
    27 juli 2017
    Weer een geweldig verslag en Hugo nog proficiat geniet de laatste dagen er nog van groetjes