Entabeni Game Reserve (safari)

22 juli 2017 - Entabeni Game Reserve, Zuid-Afrika

Na twee weken rondom Johannesburg vertoefd te hebben, vertrokken wij vrijdagochtend naar het 300 km noordelijker gelegen natuurpark Entabeni Game Reserve , waar wij 2-nachten zullen verblijven en in totaal vier Safari’s zullen maken. Twee in de namiddag en twee heel vroeg in de ochtend. Gedurende onze reis richting het resort zagen wij gaande weg de omgeving en het landschap veranderen. Een ander stukje Zuid-Afrika. Rond 14.00 uur stopte onze trouwe vriend, de Toyota Avanza, voor de deur van onze tijdelijke verblijfplaats. Na een hartelijk ontvangst en het nuttigen van een heerlijk drankje konden wij starten met het inchecken.

Bij aankomst in ons prachtige tweepersoonskamer appartement, viel onze mond open van verbazing. Het prachtige uitzicht vanaf het terras van ons appartement was er een die bijna niet is te omschrijven, zo mooi. Je kijkt zo over het water en ziet vanaf een afstand (en soms heel kortbij….) de wilde beesten lopen. Binnen in het appartement ontbreekt het ook nergens aan.

Na het nuttigen van een heerlijke lunch, brengen te jongste reisgenoten een bezoekje aan het zwembad en gaat de oudere jeugd nog even wat genieten van de serene rust.

Om 15.30 uur is het dan zover. Onze eerste Safari (uiteraard met uitzondering van Ronald, die inmiddels al de nodige ervaring hierin heeft). Onze persoonlijke ranger, legt ons de spelregels uit, waarna we vertrekken. Alleen de omgeving is al ontzettend indrukwekkend. Maar hier blijft het niet bij, gedurende onze eerste rit komen we al de nodige wilde bestek tegen. Zo zien we leeuwen, olifanten, gnoe’s, giraffen, whartogs, blesbokken e.d. van heeeeeeeeel kortbij.

Na ruim twee uurtjes rondgereden te hebben, is het tijd voor een “borrel” (bier en gin-tonic), midden in de “wildernis”. Een heel bijzondere ervaring. Het is inmiddels donker geworden (in Zuid-Afrika is het om 18.00 uur stikdonker), we maken nog een rondje en komen vervolgens oog in oog te staan met een robuuste mannetjes leeuw, die volgens onze ranger zijn buik al behoorlijk vol heeft. Wellicht een geluk voor ons ……….

We vervolgen onze weg richting onze lodge. Na het nuttigen van een heerlijk diner, worden we door onze ranger begeleid naar ons appartement (alleen lopen in het donker is te gevaarlijk en verboden, omdat er geen hekwerk om de lodge staat en de dieren tot onze voordeur kunnen komen). Nagenietend van deze mooie dag, gaat iedereen vroeg onder zeil. Het is morgen immers weer vroeg dag.

Na een heerlijke nachtrust, worden wij even voor 6.00 uur gewekt door onze ranger. Snel aankleden, een kopje koffie op de hand in de lobby van de lodge en om half 7 zitten we weer in onze jeep voor onze tweede safari. Nou ik kan jullie verklappen, dat dit vroege opstaan meer dan de moeite waard was. Voorzien, van dikke vesten, mutsen, sjaals en een dikke deken op de knieën (het is hier immers winter) gaan we op pad. De zon komt langzaam op en de jungle ontwaakt. In de verte horen wij de leeuwen brullen en onze ranger besluit om op zoek te gaan naar de “koning van de jungle”. En niet zonder succes. Binnen een kwartiertje rijden treffen wij onze mannetjes leeuw van gisteravond vergezeld van zijn twee jongen (welke een jaar oud blijken te zijn en al behoorlijk uit de kluiten gewassen zijn). Na rustig voor ons te hebben geposeerd, vervolgen wij onze weg. Niet veel later treffen wij een cheeta aan die zich samen met haar vier jongen te goed doet aan een vers stukje zebra. Zeer indrukwekkend. Naast de vele vogels en kleinere beesten, zien wij vandaag ook nog een aantal witte neushoorns en als klap op de vuurpijl, komen wij de twee “jonkies” van familie leeuw tegen, welke net een whartog (wild zwijn) hebben gevangen en zich deze voor onze ogen heerlijk laten smaken. Kortom, dit vroege opstaan was zeer zeker de moeite waard.

Om half 10 zijn weer terug op onze vertrekplaats. Waar een heerlijk ontbijt op ons staat te wachten.

Op dit moment is iedereen lekker aan het genieten van de rust, de zon en het prachtige uitzicht. Om 13 uur worden wij verwacht voor onze lunch, waarna om 15.30 uur onze derde safari zal vertrekken. We verheugen ons er nu al op ………..!!!!

Je hoort ons zeker niet klagen.

Tot snel, groetjes Hugo.

1. Lilian Jaspar:
    22 juli 2017
    Jongens wat maken jullie toch iets geweldigs mee al wij jullie verslagen zo lezen !!! Heel veel plezier nog ! Groetjes lilian
  2. Mieke kerkhoffs:
    22 juli 2017
    Wat een pracht foto van koning Leeuw
    wat een belevenis nog veel plezier maar toch voorzichtig want de koning kan ook eens honger hebben als jullie oog in oog staan groetjes Mieke
  3. Mietie:
    22 juli 2017
    Wat een belevenis om nooit te vergeten ,geweldig
  4. Rob kraus:
    22 juli 2017
    Wat is het weer geweldig om dit te lezen en de foto's te zien heel veel plezier en geniet er van groetjes
  5. Opa Fred en Oma Meike:
    22 juli 2017
    Geweldig voor jullie om dit te mogen beleven .....en dat nog wel op een dag ....dat is niet altijd zo.
    Blijf vooral genieten .....want dit blijft altijd een bezonderen ervaring.
    Leefs xxx
  6. Bernadette:
    22 juli 2017
    Wat is dat fantastische om dat van jullie te horen jongens geniet van jullie ervaringen en wees voorzichtig met al die wilde dieren en neem voor mij de boze wolf mee dan kan ik ook het lietje zingen ik ben niet bang voor de boze wolf grapje alle gekheid op een stokje jongens geniet er van wand thuis regen het
  7. Sjef Molling:
    22 juli 2017
    Prachtig verslag en mooie fotos.
    Fijn dat jullie zo genieten. groetjes pappa sjefco
  8. Mark Hendriks:
    23 juli 2017
    Sjiek... mooi verslag
  9. Wies Wouda:
    23 juli 2017
    Wat een geweldige belevenis voor jullie! Prachtfoto's! Dit vergeten jullie nooit meer. Blijf genieten!