Even bijkletsen

24 juli 2017 - Johannesburg, Zuid-Afrika

Hey hallo even bijkletsen,

jullie lezers hebben al even niet van ons gehoord, maar met ons gaat alles goed. Wij gaan verder met onze blog in het Entabeni Game Reserve. Voor de zaterdagavond stond weer een game drive op de planning, met een volle Toyota jeep en tracker Trevor gingen we op pad. Eerder die middag zagen we vanuit onze lodge een paar olifanten die naar het meer liepen, een verrekijker hadden wij op gegeven moment niet meer nodig. Onze game drive begon dus bij de olifanten, ze waren bezig met zichzelf te wassen en met spelen in het water. Dit was natuurlijk geweldig om te zien, en de camera’s maakten overuren. Entabeni Game Reserve bestaat uit een groot lager gelegen gedeelte en een kleiner hoger in de bergen gelegen gedeelte. Wij lagen onder, maar vandaag gingen we naar boven. De 4x4 kwam zeker van pas en na een lange en steile klim naar boven kwamen we aan op het plateau. Hier kwamen we verschillende dieren tegen, neushoorns, zebra’s, elanden, blesbokken, impala’s en guinniefalws. Met uitzicht op de Entabeni berg (zie foto) genoten wij van de zonsondergang en onze sundowners. Voor de meeste was dit een flesje bier of een gin-tonic, nadat iedereen zijn urinaire behoeftes had gedaan gingen wij weer verder. Eenmaal terug in de Hanglip lodge werden wij ontvangen met een Zuid-Afrikaanse braai. Veel en lekker vlees met een glas bier, zorgde voor volle buiken. Bij het kampvuur raakten we aan de praat met Nicholas Cage look-alike en zijn vrouw. Zelf hadden ze ook een Game Reserve in Zuid-Afrika, hiernaast ondersteunde ze de gezinnen die bij hun werkten en de gemeenschap in de buurt. Hij had de ambitie om terug te gaan naar back-to-basic, hun helikopter waarmee ze naar Entabeni zijn gevlogen moeten ze dan helaas opgeven.

Na een lekkere avond slapen in het hemelbed stonden wij weer om zes uur op om aan onze laatste Game Drive te beginnen. ’S avonds had het gevroren en dit was nog goed voelbaar in de jeep, ook de dieren hadden hier last van. Het eerste ander halfuur kwamen we niets tegen, ook dit komt helaas voor. Na een kop thee op de vlakte begonnen de dieren ook wakker te worden, zebra’s en giraffen liepen we tegen het lijf. Na het ontbijt mochten we nog drie uur in de lodge blijven, er werd nog snel gedoucht en vanaf het balkon naar de passerende dieren gekeken. Eenmaal gedag gezegd te hebben tegen het personeel begonnen wij onze reis terug naar Jo’Burg. Het was de laatste dag van de wintervakantie dus het was erg druk op de weg, we beleefde de geweldige reisstijl van de Zuid-Afrikanen in de file. Met pechlichten over de vluchtstrook, van beide kanten inhalen of met taxibusjes over de berm rijden. Terug in de convent werden we onthaald door Sister Mary die die avond zou koken. Bij het etentje waren de sisters, projectleidster Thembi, zoon David studerend in Cuba en wortel 36 aanwezig. Bij het kampvuur aten wij een traditioneel Zuid-Afrikaans recept en genoten we van een lekker glas wijn of bier. Ook werd met David gepraat over zijn medicijnen studie in Cuba en de cultuur in dat land. Vermoeid ging iedereen rond 11 naar bed, goed voorbereid voor de laatste werkweek bij het project.

Maandag begonnen wij eerst met wat klusjes in de convent. Het schaduwdoek boven de auto’s was toe aan vervanging en bij de buren moest een deur geplaatst worden. Bij de buren staat de fundering klaar voor een groot huis maar hiermee is ook alles gezegd. Nu leven zij met hun 16’en in een golfplaten huisje waar de voordeur geen slot heeft. Hier wouden wij graag iets aan doen en vandaag werd door Ronald en Janou de nieuw gekochte deur geplaatst. Op het project werden de finishing touches aangebracht aan de boardroom, er werden nep plantjes geplaatst, schilderijen opgehangen, tafels, stoelen en banken geplaatst en er werd een kleedje over de tafels gelegd. De medewerkers die langskwamen om te kijken naar het resultaat waren erg onder de indruk. Bij de balie werd het geplaatste hout nog vernist/gelakt en ook dit zag er top uit. ’S avonds aten wij met de nieuwe Global Exploration groep uit Brunssum weer een kippenpootje. Morgen staat een bezoek aan Jo’Burg op de planning waarbij wij waarschijnlijk aan een dag niet genoeg hebben.

We laten weer van ons horen,

Groetjes van ons!

1. Rob kraus:
    24 juli 2017
    Wat zijn de twee eerste weken snel om gegaan geniet er nog van want het gaat veel te snel groetjes van ons
  2. Ronald:
    24 juli 2017
    Wat hebben jullie hard gewerkt, het ziet er top uit. Zowel de boardroom als de receptie, "chapeau". Geniet nog van jullie laatste week en zeker morgen als jullie een bezoek aan Jo'burg brengen, ben benieuwd naar jullie verhalen.
  3. Henk Kuijpers:
    24 juli 2017
    Ok mannen nog een weekje genieten van vrijwilligers werk en vakantie jullie zijn TOP bezig.
  4. Lilian Jaspar:
    24 juli 2017
    Wat geweldig om jullie verhalen te lezen !! Wat een ervaring voor jullie denk ik zo nu nog genieten van de laatste week maar die zal ook wel zo om vliegen !! Heel veel plezier nog groetjes Lilian
  5. Opa Fred en Oma Meike:
    25 juli 2017
    Hee lieve luitjes
    Wat is het weer geweldig om jullie belevenissen te lezen.
    Dat jullie dit samen met elkaar mogen delen ,is al een verhaal apart .
    Jullie vriendschap met elkaar zal hierdoor alleen maar versterkt worden.
    Jullie kunnen dit thuis met iedereen gaan delen en dat is toch heel speciaal .
    Blijf genieten met elkaar .
    We zijn apen trotst op jullie
    Leefs met unne dikke knoevel ❤️
  6. Maarten:
    25 juli 2017
    lieve worteltjes..... Jullie gaan als een heuse wervelwind door het project en jullie werken keihard. Piet onze klusjesman is helemaal weg van jullie en onder de indruk van jullie liefde voor het project en de manier waarop jullie samen werken. Ik kan dat alleen maar beamen en heb het al vaak gezegd, maar zeg het nog maar eens. Anke en ik zijn super trots dat wij jullie hier bij ons hebben en ondanks dat het met de Global school erg druk is, genieten wij van iedere seconde dat jullie hier zijn. Nog maar een paar dagen, maar nog een aantal klussen te gaan. Iedereen in het project praat over jullie en over wat jullie voor ons doen. De boardroom is super, de balie is sjiek, de andere klussen indrukwekkend.
    groetjes
    Maarten en Anke